Alla inlägg den 25 juli 2011

Av Åsa - 25 juli 2011 14:28

Nu ska jag bjuda på sommarens i särklass godaste sås! Passar utmärkt till grillat lamm och kyckling. Passar nog egentligen till allt, bara att testa. Receptet kommer från min kompis Elin, som nämde över en kaffe på jobbet. Och oj säger jag bara... När man väl gjort den en gång, så blir den en klassiker :-)


Ingredienserna är enkla: '
Soltokade tomater
Vitlök
Basilika
Creme fraiche / yoghurt / gräddfil


Blanda som du själv gillar, mixa eller välj strimlade tomater om inte har tillgång till mixer. Ta så mycket basilika som du tycker är lagom! Och börja med en halv vitlök (solo) för den blir starkare när den stått till sig lite.


I veckan grillade vi lamm och åt med en härlig festaostsallad, och till det såklart "den goda såsen" med ekologisk odlad rubin-basilika. Sjukt gott! Basilikan köpte jag i en handelsträdgård för hela 20 kr, stor som ett träd var den också. Den ska med hem från GOtland och växa i min kryddträdgård, köpte också en kanel-basilika. Spännande!


 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards